Expressen- valet 2010

Idag gick jag in på expressen och tryckte på Valet 2010. Då hittade jag en rubrik som handlade om Fredrik Reinfeldts svaga punkt. När jag läste rubriken så tyckte jag att den lät väldigt intressant, så jag gick på sidan och den första meningen jag läste var "Eva 62 tänder ett ljus för sin son Rasmus i Domkyrkan i Göteborg." Tanke nummer ett blev,  "Men gud vad har Fredrik gjort? Jag började läsa artikeln och jag blev mer och mer förvånad över hur någonting sådant här kan hända, det är sjukt!
Artikeln handlar om regeringens jobbskatteavdrag och hur de sjuka och arbetslösa tvingats att betalat miljarder på grund av nedskärningar i sjukförsäkringskassan och a-kassan.
Rasmus hade en längre tid varit psykisk sjuk efter en dödsolycka på sitt jobb och han hade skickats runt bland många olika läkare. Handläggaren som han hade på försäkringskassan ringde varenda vecka och sa att han måste anmäla sig till arbetsförmedlingen, det gjorde honom otroligt stressad. Han var 34 år gammal och sa till sin mamma att han inte kände igen sig själv.
Det var fredagen den 26 mars 2010 och Rasmus skulle gå till arbetsförmedlingen och anmäla sig. Hans mamma skulle ringa handläggaren på försäkringskassan måndagen den 29 mars, för att tala om att han hade anmält sig eller inte.
Men Rasmus orkade inte längre, han hängde sig själv i sin lägenhet.
Den här historian gör mig otroligt ledsen, jag tycker inte att det här sättet är rätt. Det ska inte vara såhär, killar och tjejer ska inte begå självmord för att de inte har pengar så det räcker, man kan ju inte rå för att man är psykisk sjuk eller att man har gjort sig illa.
De som är ansvariga för det här är de som vann förra valet. Det ska inte vara såhär, ingen förtjänar att att inte känna igen sig själv. Jag hoppas att efter valet som är på söndag ska det här ändras.
Syftet med att lägga ut den här artikeln är väl att visa hur de som styr inte bryr sig om de som är sjuka och de som inte har något jobb.
Eva och Rasmus heter något annat i verkligheten, men Eva ville ta hänsyn till Rasmus barn och inte framträda öppet i tidningen.
källa: www.expressen.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0