Frågor om valet

1.Hur gick valet?

Jag vet inte mycket om hur det gick i valet, med det jag vet är att Moderaterna vann och Sverige demokraterna kom in i riksdagen.

2.Varför gick det så? Vad säger tidningarna? Vad tror du att det beror på?

Det var väl så som svenska folket ville ha,  samhället förändras hela tiden så det är svårt att veta vad folket tycker och hur de tänker. I tidningarna står det att valet är över men att det är kaos. Sverige demokraterna vann över Kristdemokraterna och några andra partier, och det är många väldigt förvånade över, även jag. Det beror nog på att det svenska folket vill förändra samhället, men jag förstår inte varför de vill det. Jag tycker att det är ganska bra. Om Sverigedemokraterna får sin vilja igenom så kommer Sverige bli helt annorlunda- på ett dåligt sätt.

3.Vad innebär det att ett parti får en vågmästarroll?

Det innebär att de hamnar mellan höger och vänster, de står alltså i mitten, men de kan ändå få sin vilja igenom.

4.Röster procent per parti?

M  -   30.0%

C  -    6.6%

FP -   7.1%

KD -  5.6%

S   -   30.9%

V   -   5.6%

MP -  7.2%

SD  - 5.7%

Övr - 1.4%

5.Hur fördelas mandaten i riksdagen?

Så rättvist som möjligt till de olika partierna.

6. Hur tror du att det gick i skolvalet? Varför?

Jag tror inte att så många tog det så seriöst eftersom våra röster ändå inte räknas. Men att de flesta röstade är bra, för då visar de bryr sig lite grann om valet i alla fall.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0