Tankar om demokrati.

"Hur skulle det vara att växa upp i ett land utan demokrati?"
Den frågan fick jag av en lärare på skolan. Det första jag tänkte var "Har inte alla länder det?", men sen kom jag på att alla länder i världen inte har det så bra som vi har det i Sverige. Sverige är ett bra land som tänker på folkets behov först och låter oss t.ex rösta på vilket parti vi vill ska styra. Tänk om vi inte skulle ha demokrati i Sverige, Hur skulle det vara då? Någonting som jag vet är att folket skulle inte ha någon makt alls. Att inte alls kunna påverka hur landet ska vara, med miljö, skola och allt annat. Jag vet att jag inte skulle gilla det. När man fyller 18 så tycker jag verkligen att man ska rösta och om man inte gör det så tänk på de som inte ens har den möjligheten. Även om Sverige inte är drömlandet att bo i så finns det faktiskt fördelar att bo här, den första är att vi har demokrati, en annan sak är att folket har mycket frihet. Det är ett fritt land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0